òptica en Barcelona del grupo VISTAOPTICA

A Espanya hi ha unes 10 mil òptiques, més o menys 1 per cada 5.000 habitants. Això que suposa una de les majors densitats en països desenvolupats (per exemple, als EUA hi ha una òptica cada 7 mil habitants i a França, Portugal i Itàlia, hi ha una mitjana d’1 òptica cada 6 mil habitants, aproximadament). Això ens converteix en un mercat especialment competitiu.

Segmentació del Mercat de l’òptica a Espanya

Fa cinquanta anys, l’òptica era un comerç tradicional (amb el seu vessant “sanitaría”, per descomptat). Tot el mercat espanyol estava format per òptics independents, el 90% dels quals tenien una sola òptica i pocs empleats. Però l’impuls econòmic i el lliure mercat ens han portat una situació molt diferent, on tenim a les nostres 10 mil òptiques dividides en cinc categories:

  • Grans Cadenes
  • Franquícies
  • Grups de Compra
  • Independents
  • Operadors online

I no us creureu qui té les de perdre en aquesta distribució…em temo que si ho heu pensat una mica, haureu encertat: cada dia hi ha menys òptics independents i a penes representen el 10% del mercat nacional, dominat per Grans Cadenes i Franquícies. Els operadors online són encara poc importants, però tots endevinem que creixeran amb rapidesa.

Qui són les Grans Cadenes del mercat espanyol de l’òptica?

Hem d’aclarir, primer de tot, que a vegades els conceptes de Cadena i Franquícia, es barregen entre si, i per a complicar-ho més encara, a vegades es barregen també amb el concepte de Grup. Lògicament, el mercat és dinàmic, amb fusions, compres i canvis d’estratègia i, per exemple, la qual cosa va començar com una franquícia pot convertir-se en una cadena o un grup pot llançar la seva pròpia cadena i després afegir-li la seva franquícia. És una mica boig, ho sé, per això simplificaré ja parlaré de Marques, això és, Cadena, Franquícia o Grup amb marca recognoscible per al gran públic.

  • Vistaoptica
  • Multiopticas
  • General Óptica
  • Alain Afflelou
  • Óptica Universitaria
  • Óptica 2000
  • Soloptica
  • Feredopticos
  • +Vision
  • Cottet

El pes de la Marques en el sector és realment molt important. En un mercat on encara queden unes 1.200 òptiques independents, les deu marques nomenades anteriorment representen el 65% de la facturació del mercat!

En què es diferencien les grans marques de les òptiques independents?

El creixement de les Cadenes, que són els qui realment han liderat el mercat durant els últims 20 anys s’ha sustentat en tres pilars: capacitat de compra, ofertes i publicitat. La guerra comercial ha beneficiat al consumidor i ha portat, com última conseqüència, una estandardització dels preus de venda. Però hi ha una gran diferència entre vendre unes sabates, per exemple, i unes ulleres graduades. Fer unes ulleres graduades senzilles, és relativament fàcil (però més difícil que unes sabates!)…mentre que aconseguir la perfecció òptica és gairebé impossible, perquè es combinen molts factors que tenen a veure amb el producte i amb el servei. Per això l’òptic independent s’ha intentat refugiar, majoritàriament, en el nínxol que representen els productes i serveis més exclusius.

Cap a on evoluciona el mercat a nivell comercial?

D’una banda l’asfixiant pressió de la competència (Espanya té un dels mercats nacionals d’òptica amb més concentració de punts de venda per habitant) continuarà beneficiant la propagació d’ofertes i reclams. Per un altre, a base d’experiències (a vegades dolentes) el consumidor demandarà un producte i un servei de qualitat (posar-se unes ulleres graduades o unes lents de contacte és una cosa seriosa). Considerem també que, des de la crisi del 2008, el mercat de l’òptica a Espanya no ha vingut gaudint, en general, de la salut financera d’antany. Cap a on anem? Atès que el domini de les grans marques és i serà cada vegada més inqüestionable, només imagino un escenari d’èxit: oferint al consumidor uns bons preus, amb transparència, potenciar la qualitat i el servei.


VISTAOPTICA: LA QUALITAT QUE NECESSITES I EL SERVEI QUE CERQUES.

Més informació del sector de l’òptica en www.gfk.com o www.dbk.es

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *