AUDIÒFONS INVISIBLES: AVANTATGES I LIMITACIONS
Com diu un gran savi, la invisibilitat té els seus inconvenients. L’home invisible és cec, ja que les seves retines no poden reflectir la llum. Probablement el seu sentit més preuat sigui l’oïda. Aquest savi és pacient del nostre gabinet i és usuari d’audiòfons. Els audiòfons invisibles, són petites pròtesis fetes a mida del canal auditiu.
Injectant amb una xeringa especial una combinació de silicones, ens donaran un motlle de la mida i profunditat necessaris a la que anomenem impressió.
Amb aquesta, es fabricarà mitjançant impressora 3D la carcassa final, i s’ajustaran els diferents components de què consta un audiòfon: mòdul, micròfon i auricular.
El resultat estètic dependrà de les característiques de l’oïda, de manera que vam intentar, si el canal ho permet, que s’allotgi a la zona més interna possible. D’aquesta manera i en quedar profundament encaixat, el producte final és realment discret, en la majoria de casos passa desapercebut.
Els audiòfons invisibles més adaptats són:
CIC (completament introduïts al canal)
IIC (invisibles al canal) encara que aquests tenen les seves limitacions de potència i autonomia
A ningú li agrada que els altres sàpiguen de les seves limitacions, i si es pot dissimular, millor.
¿QUÈ? ¿COM? ¿EM POT REPETIR?
Assumir que sents, però no entens, sol ser la tònica.
La trajectòria d’aquest tipus d’audiòfons precisament neix, sobre el convenient social d’intentar amagar el problema auditiu, però alhora de percebre els sons d’una manera més natural.
L’evolució en microelectrònica va fer la resta.
La comparació en característiques no només estètiques, sinó acústiques, enfront dels arcaics models de petaca, o els incòmodes retroauriculars, van ajudar a que moltes persones decidissin adaptar uns audiòfons personalitzats i discrets.
Les companyies sortien beneficiades, per un preu de venda molt superior. I el públic ho entenia.
Més petit, més avantatges, més beneficis.
En els anys 90, la digitalització en audiologia va suposar un pas de gegant, terra explicar als meus pacients, que vaig haver de canviar el meu petit tornavís, que usava per la configuració, per un ordinador i un complex programari de programació.
Cada any des de llavors la moderna audiologia no ha fet més que millorar i perfeccionar-se.
MIDA
Els audiòfons invisibles actuals són encara més petits que els seus predecessors i fins i tot es poden sol·licitar amb el color més semblant a la pell de l´usuari.
SONORITAT
La nostra orella, funciona com una antena i canalitza l’ona sonora cap al canal auditiu, on es troba l’audiòfon. La sensació sonora és natural, es millora l’orientació i es redueix en gran part el molest soroll del vent.
POTÈNCIA
Pràcticament es poden usar per corregir la majoria de pèrdues entre suaus a moderadament severes. L’elecció del tipus de auricular és molt àmplia, i és la part fonamental per aconseguir la potència necessària.
COMODITAT
Perfectes per a persones dinàmiques, que practiquen esport, usuaris d’ulleres o algun tipus de treball físic. A l’estár protegits al canal auditiu, resulten molt còmodes i segurs.
Veiem alguns inconvenients, segons el meu criteri.
AUTONOMIA
Potser el punt més feble d’aquest tipus de producte, sigui que depenen d’una bateria amb poca autonomia. Precisament en dependre d’una pila, els posiciona en un seriós desavantatge enfront dels sistemes recarregables, de recent comercialització
CONECTIVITAT
Tot i que fa poc perdien la batalla enfront d’altres sistemes que disposen de connectivitat Bluetooth, pensats per a associar-se amb elements externs, Telefonia Mòbil, Tv, Pc, Navegadors, Micros externs, etc. els audiòfons invisibles CIC ja es poden connectar a aquests dispositius i permetre’ns relacionar-nos millor amb tot el nostre entorn.
LIMITACIONS
No tothom pot fer servir un audiòfon invisible, cal reunir un mínim de condicions anatòmiques per al seu ús. L’excés de cerumen, alguns tipus de pèrdua o lesions, tipus perforació timpànica, supuració, o malformacions desaconsellen el seu ús.
En qualsevol cas …
Toni González
“L’audiòfon més eficaç és aquell que portes posat”
Toni González
Director Tècnic d’Audiologia
Rambla de Catalunya 10, Barcelona